Exposició "Oh, benaurat ofici!"

Centre Cultural de la Granja
Santa Perpètua de Mogoda

El dia 2 de setembre de 2010 es va inaugurar l'exposició "Oh, benaurat ofici!", al Centre Cultural de la Granja a Santa Perpètua de Mogoda, amb la col·laboració de l'Ajuntament de la ciutat.

El president de la Fundació, Ramon Calsina Garcés, fèu la presentació de l'exposició:

En nom de la Fundació Ramon Calsina dono les gràcies al senyor alcalde, a la regidora de cultura, a Mònica Balsells per la seva col·laboració, i al poble de Santa Perpètua de Mogoda per donar-nos l’oportunitat de fer aquesta exposició del pintor i dibuixant Ramon Calsina en aquest magnífic Centre Cultural de la Granja.

La inauguració d’una exposició de Calsina és un moment que hem viscut moltes vegades, però sempre és una sensació de joia veure un conjunt d’obres seves reunides i en les millors condicions per ser contemplades. És la forma més adequada per fer-se càrrec de la dimensió de l’artista.

El nostre sentiment és una barreja d’orgull i de humilitat. Per una banda, estem convençuts que som dipositaris d’un llegat que considerem molt important i, per l’altra, agraïm la possibilitat, a qui ens la dóna, de poder mostrar-lo. Som intermediaris que ens movem esperonats per la consciència que aquest llegat, del qual en som responsables, té un gran valor, un considerable pes artístic i, també, per la joia que es compleixi la raó per la que va ser creada: posar-la al davant dels ulls i el sentiment d’un públic.

Potser molts dels que vindran a aquesta exposició, com ha passat amb les que hem organitzat com a Fundació, no saben qui és Ramon Calsina. També passa amb altres pintors. Això és el producte d’una gestió equivocada i interessada dels recursos públics destinats a aquest apartat de la cultura. Es prefereix dedicar-los, generosament, a uns pocs artistes que han arribat a la categoria de semidéus, gràcies a una generosa propaganda, que els ha situat més enllà del bé i del mal, anul·lada qualsevol possibilitat de crítica, abans que posar a la gent, amb la llibertat d’exercir la seva opinió, davant d’unes obres fetes amb dignitat i honradesa per uns artistes que no han deixat la seva condició de simples mortals.

De pintors i dibuixants bons, en el nostre país, n’hi ha una bona col·lecció i molts estan massa oblidats. És un malbaratament que ens empobreix. En el cas de Ramon Calsina aquest desconeixement té la seva part positiva, i és la de veure amb claredat, i neta de qualsevol condicionant, la reacció que produeixen en l’espectador unes obres originals, sorprenents, que mostren una personalitat forta, imaginativa i que es sustenten en un poderós ofici.

Oh benaurat ofici!, és el títol de l’exposició, i és un, diríem, homenatge a allò que és el fonament de qualsevol fet artístic. L’ofici és el pòsit de l’Evolució, del camí fet per l’home, en aquest cas dels artistes pintors, que ens han precedit i que han anat perfeccionant l'instrument a mesura que han anat assolint cotes més altes d’expressió artística. Aprendre l’ofici, pel qui té el do d’explicar coses amb l’art, és un exercici de humilitat, de responsabilitat, d’honradesa, i el camí necessari per poder desenvolupar aquest do. Excepte en aquest últim període de la Història, tots els moments més sublims de la pintura han anat de la mà del perfeccionament dels recursos de l’ofici, perquè el geni ha necessitat eixamplar la seva eina; mai fins ara no n’havia prescindit.

Hem posat aquest títol, “Oh, benaurat ofici!”, perquè és el títol que l’artista va posar a una litografia i al text que l’acompanya, i perquè creiem que en ell hi ha implícit un sentit moral aplicable a totes les facetes de la vida, tant individuals com col·lectives. La llibertat ens ha de servir per anar més lluny d’allò que ja som, mai per tornar endarrere, per deixar-nos anar cap a llocs que ja hem deixat després de molts esforços.

Ramon Calsina i Baró va viure de 1901 a 1992, i en aquests 91 anys va treballar molt. Hi ha una obra molt extensa escampada arreu, produïda en més de 65 anys de treball incansable i apassionat. Una cinqüentena d’exposicions, la majoria a Barcelona,  una col·lecció impressionant de crítiques que parlen d’una gran personalitat, i una bona colla d’emocionants escrits de literats de la talla de Joan Sacs, Joan Oliver, Pere Calders, Avel·lí Artís, Joan Perucho, Jordi Sarsanedas, Enric Jardí, Josep Mª Espinàs, Gerard Vergés, Fèlix Ros, entre altres, avalen la figura de Ramon Calsina. I malgrat tot això se’l coneix molt poc.

Joan Perucho va dir una vegada que Calsina era un pintor que no havia estat mai de moda. No pretenem que hi estigui ara, i està fora del nostre abast que se li doni el reconeixement que potser hauria de tenir. El que pretenem, com a Fundació, és posar a l’abast de les mirades i la sensibilitat de la gent totes les obres que puguem i tantes vegades com sigui possible. Gràcies, doncs, al poble de Santa Perpètua de Mogoda per aquesta exposició i esperem il·lusionats que aquest món imaginatiu i contundent de Ramon Calsina els agradi.

Moltes gràcies.