Inauguració de l'exposició

CALSINA I ELS OFICIS

que va tenir lloc el passat divendres, 27 de juliol, a les 7 de la tarda al Museu de la Vida Rural, dins els actes de Festa Major de l'Espluga de Francolí.

S'encarregaren de la presentació el director de la Fundació Lluís Carulla, Carles Duarte, el president de la Fundació Ramon Calsina i fill del pintor, Ramon Calsina, i l'Il·lm. Sr. David Rovira, alcalde de L'Espluga de Francolí.

El president de la Fundació, Ramon Calsina Garcés, fèu la presentació de l'exposició:

Quan l’acció generosa d’un home va acompanyada de la intel·ligència, del sentiment profund, i tot això està posat al servei d’un sentit de la vida espiritual i creador, llavors aquesta acció agafa una força sorprenent i té un efecte multiplicador que creix i s’escampa per tot el seu entorn.

En els temps foscos de la dictadura, quan la llibertat era negada, la llengua i la cultura del país perseguides i buscàvem desesperadament els signes de la consciència de país, admiràvem i ens sumàvem a les iniciatives dels que anaven al davant lluitant amb valentia perquè Catalunya sobrevisqués.

Entre tots ells hi havia uns quants noms recurrents que semblava que estaven a tot arreu, i ho semblava perquè realment la seva feina era ingent. Un dels que sempre sortien, dels que formen part de la meva memòria històrica, dels referents de la meva consciència col·lectiva era Lluís Carulla.

La seva tasca social en vida va ser enorme i, el seu amor, que és com hem d’anomenar aquella acció de que parlàvem abans, ha fructificat en altres persones que continuen i fan créixer allò que ell va començar. Una mostra n’és aquest extraordinari Museu Rural de l’Espluga de Francolí que, no solament es manté, sinó que creix a l’empara d’una gran sensibilitat. És per tant un gran honor per la Fundació Ramon Calsina  inaugurar aquí una exposició d’aquest artista.

Els estatuts de la nostra fundació diuen que el seu objectiu és mostrar i divulgar la seva obra i explicar quin va ser el seu capteniment com a artista i com a persona.

Nosaltres estem convençuts que Ramon Calsina és un artista en el sentit més ampli i complert de la paraula. La seva obra té tots els ingredients que converteixen unes imatges en aquest aliment espiritual que és l’Art. Calsina, a partir d’una manera de ser íntegra, amb una vocació precoç i marcada com una predestinació que el portà, indefectiblement, a ser el que va ser, amb un sentit de la responsabilitat envers la seva feina tan gran que es confonia amb una intransigència tossuda, amb tots aquests ingredients, va crear una obra d’una potent personalitat, d’una inesgotable imaginació, amb una estètica difícil, a vegades, perquè traspassa la superfície i penetra en el dedins de les coses i de les persones buscant una realitat més fonda. Per sota de l’aparença ell busca una realitat molt més rica, la vida de l’ànima, amb les esperances, les decepcions, i tota mena de sentiments, les circumstàncies que ens són donades; amb tot plegat, en cada quadre o dibuix, forma un petit o gran món particular de cadascú, on els objectes deixen de ser coses inanimades i agafen vida per integrar-se en aquest món específic del personatge.

És aquesta la realitat que interessa a Calsina, i que sense fugir de l’entenedora, per tothom, representació de la imatge, ens vol mostrar, amb la duresa de la denúncia, a vegades, amb tendresa i empatia, la majoria, i sempre amb la curiositat de qui vol entendre.

L’obra de Calsina és una font inesgotable de sorpreses, com ho era la seva capacitat de dir, d’explicar coses, però per això necessitava un instrument molt poderós, l’ofici, que va conrear amb passió, voluntat i respecte, fins a adquirir-ne un gran domini.

En aquesta exposició hem volgut lligar el seu amor per l’ofici amb l’amor amb què estan tractats i representats en aquesta casa tots els oficis del món rural. Estem segurs que Ramon Calsina s’emocionaria profundament visitant aquest Museu i, a més, veient com encaixen les seves obres, la seva visió del treball, dels homes i les dones que treballen, i fins hi tot el seu sentit transcendent de la vida, amb el que es mostra aquí.

Estem contents d’inaugurar una nova exposició i, especialment, aquesta i en aquest lloc que tant ens ha motivat, perquè això és la finalitat de la nostra fundació.

Aquesta tasca que ens hem imposat té les seves dificultats, però deixar de banda la vessant comercial i despreocupar-se de si Calsina està o no està en el lloc que li correspon, ho simplifica molt.

Estem convençuts que Ramon Calsina el que voldria, el que vol, és que la seva obra segueixi complint la seva feina, que és ser contemplada, posada davant del públic i que s’estableixi un diàleg, una relació, sense intermediaris. Seria una llàstima que aquest llegat que considerem molt valuós i del qual ens en sentim responsables quedi relegat només al món del col·leccionista i vista, dispersa, en l’ambient reduït de les estances de les cases particulars.

Volem fer esment del dia feliç en què anàrem veure a Carles Duarte per fer-li unes consultes sobre el funcionament de les fundacions i descobrírem en ell un admirador de l’obra del pare i, a més, ens obrí les portes del Museu Rural de l’Espluga de Francolí.

Carles Duarte ens obrí la porta, Ramon Rosich, Jordi Puig i Jordi Llavina ens han portat de la ma a través del temps i aquesta casa fins arribar aquí i ara, tot endreçat, tot a punt per inaugurar una exposició de Ramon Calsina i Baró.

Fins ara n’hem fet al Vendrell, a Alaior, Menorca, a Santa Perpètua de Mogoda, a Sant Cugat del Vallès i en totes aquestes poblacions hem viscut experiències molt gratificants. Donem les gràcies al poble de l’Espluga de Francolí per acollir-nos, amb la seguretat que, pel que ja hem viscut i pel que viurem, aquesta relació serà una fita important per a la Fundació Ramon Calsina.

Moltes gràcies.

© Fundació Ramon Calsina, Barcelona 2009.Tots els drets reservats.