Exposició Calsina a Menorca, al Centre de Cultura Convent de Sant Diego,

del 3 de juliol al 2 d'agost de 2009

Alaior (Menorca)

El dia 31 de maig de 1957, al vespre, el pintor Ramon Calsina i la seva família agafaren el vaixell cap a Maó, amb un bagul, maletes, el cavallet i un gros paquet de teles per pintar. L’estada fou d’un mes i mig i el seu destí Fornells. Aquell dia també fou l’inici d’una relació sentimental de la família Calsina amb aquest món especial, entranyable, de dimensions humanes i abastables que és Menorca. Relació que s’ha concretat a través dels anys i les vivències en lligams estrets amb la ciutat d’Alaior. Per tot això ha estat una satisfacció per a la família i per a la Fundació Ramon Calsina l’oferiment de l’Ajuntament d’Alaior per fer aquesta exposició en aquest marc del Convent de Sant Diego.

Ramon Calsina i Baró (1901-1992) va néixer a Barcelona, va tenir una llarga vida artística i va exposar en nombroses i periòdiques exposicions, la majoria a la seva ciutat. És un artista peculiar. Es va fer un nom sòlid i solvent, va estar molt ben valorat per la crítica i estimat pels literats, però es va mantenir al marge dels circuits comercials i d’influències, fugint de corrents i etiquetes, i del caire que ha anat prenent el fet artístic. Va ser lliure de la primera a l’última pinzellada i ha anat acompanyat sempre d’una aurèola d’artista injustament oblidat i marginat.

És un pintor original, d’una gran personalitat i força, desenvolupada a partir d’un extraordinari ofici aplicat amb rigor. La seva independència i honradesa artística poden ser un saludable referent en uns temps de confusió.

Ramon Calsina explica coses, ens explica allò que ell sent, i ho fa amb solvència, a través d’agosarades imatges, resolent-les amb un gran domini. La contemplació d’una exposició de Calsina, o el seu llibre, és un seguit de sorpreses, d’impactes visuals que després, cada un d’ells, va deixant anar tots els detalls que componen una intenció, un sentiment explicat.

Mostrar la seva obra és, per a nosaltres, una finalitat, i és per això que hem creat la Fundació Ramon Calsina. Ens sentim moralment dipositaris d’un llegat artístic important que per les circumstàncies històriques no és prou conegut i que, precisament pels camins que segueix el fet de pintar, creiem que ha de ser-ho.

Juntament amb l’Ajuntament d’Alaior us convidem a fer-ho.

Fundació Ramon Calsina