Roda de premsa al Palau Robert, el 23 de març de 2009

Presentació de l'exposició Calsina, al museu Deu del Vendrell

En l'acte de presentació de l'exposició van intervenir la sra. Núria Payan, directora del Museu Deu, el sr. Raül Buira, regidor de cultura de l'Ajuntament del Vendrell, i el sr. Ramon Calsina i Garcés, president de la Fundació Ramon Calsina.

A continuació transcrivim el parlament de Ramon Calsina, en el que va donar a conèixer l'inici de les activitats de la Fundació, recentment constituida:

Fa un parell de setmanes el poeta gironí Narcís Comadira va fer un article a El País comentant l'exposició retrospectiva de Mompou a la Pedrera i deia que hi ha uns quants pintors nostres que estan oblidats i que caldria reivindicar.

De la llista que cità el primer era Ramon Calsina.

És amb una idea coincident amb l'opinió de Narcís Comadira que ha nascut la Fundació Ramon Calsina.

Que no es conegui a Ramon Calsina és una anomalia que pretenem corregir. Hem fet un recull de coses escrites sobre ell i realment, fent un repàs al que diuen i a qui ho diuen ens sentim avalats i reconfortats en aquest intent.

Avel·lí Artís Gener, Pere Calders, Joan Oliver, Joan Perucho, Enric Jardí, Josep Maria Cadena, Josep Maria Espinàs, Gerard Vergés, Pilar Rahola, amb els seus escrits, i les signatures de Xavier Benguerel, Joan Triadú, Josep Maria Ainaud de Lasarte, Jaume Fuster, Salvador Espriu, són un formidable acompanyament del que agafem forces.

Creiem que en el pintor, dibuixant, gravador, vitraller i il·lustrador Ramon Calsina hi ha uns valors artístics i humans profunds que són un patrimoni i és important que siguin coneguts, sobretot en uns temps en que aquests valors queden enfosquits i difuminats per la imposició mediàtica de propostes quen es queden en la part més superficial i elemental de la sensibilitat.

Ramon Calsina va traspassar l'any 1992 deixant una obra molt extensa produïda en el transcurs de més de 60 anys de constant treball.

A partir d'un ofici après amb rigor i molta intensitat creà un món personal i sorprenent que diu moltes coses, dintre d'un ampli registre que va des de la crua denúncia dels defectes humans a la mirada tendre i fraterna sobre la indigència i fragilitat de l'ésser humà, incomplet però amb l'esperança d'una plenitud.

Ramon Calsina és un artista d'una gran personalitat, però aquesta personalitat desbordant es va cenyir sempre amb honestedat i convenciment als paràmetres que defineixen l'Art i que permeten un llenguatge comú que dóna la possibilitat d'accedit tothom al fet artístic.

La Fundació Ramon Calsina neix com a aglutinador, com a catalitzador d'un sentiment compartit de tots els que ens hem posat al costat de la seva esposa, Rosa Garcés, per fer-la una realitat.

Es tracta del desig de fer possible el contacte entre l'obra de Ramon Calsina i el públic, que al cap i a la fi és allò que persegueix l'artista i que fa possible el que és la funció prioritària de l'Art, desvetllar la sensibilitat i la capacitat de sentir.

A partir d'aquest encontre amb un calsina que sabem que dificilment deixa indiferent, volem explicar qui era l'home que feia allò i perquè ho feia. El perquè el seu capteniment el va portar a quedar en un discret segon pla, però que a canvi li va permetre ser lliure des de la primera pinzellada fins a la darrera.

Ramon Calsina és un patrimoni de Catalunya, un actiu de la societat que volem posar a l'abast de tothom perquè creiem que té un paper a fer.

És bo fixar-nos en models que han actuat amb convicció i que han desenvolupat la seva vida amb un argument sòlid i ben construït, en un temps en que s'ha debilitat l'exigència de valors fonamentals i s'han substituït per succedanis que ens porten a una normalitat decadent en aspectes que són importants.

Esperem i desitgem que les nostres expectatives es compleixin i a partir d'ara molta gent descobreixi Ramon Calsina.

La Fundació comença el seu recorregut amb una exposició al Museu Deu del Vendrell. En una aventura en la que el capital més important de que disposem és el sentiment, aquest inici té un significat: és l'únic lloc, que sapiguem, a on ara hi ha obra de Ramon Calsina exposada, i així ha estat des de la seva inauguració. Això ho devem al sr. Deu Font, que va ser l'ànima del magnífic museu, que admirava aquesta obra, i a la ciutat del Vendrell i al seu Ajuntament, que el va fer realitat. És, doncs, un lloc a on ens hi sentim molt bé.

Agraïm sincerament la seva presència i interès, i els convidem, el proper divendres dia 27 de març, o en els tres mesos de la seva durada, a l'exposició.

Moltes gràcies.