INAUGURACIÓ DE LA REHABILITACIÓ DE LA TORRE DE LES AIGÜES

DEL POBLENOU DE BARCELONA

El passat dissabte 22 de març de 2014, al matí,  es va celebrar l’acte d’inauguració  de la rehabilitació del conjunt de la Torre de les Aigües del Besòs, que va ser presidit per l’alcalde de la ciutat, el senyor Xavier Trias, i una representació de totes les entitats del districte i del Poblenou, així com també hi vam participar la Fundació Ramon Calsina.

Durant tot el matí, a la sala inferior de la Casa de les Vàlvules, es van exposar quatre obres emblemàtiques de l’artista Ramon Calsina, en les quals es reflecteix molt bé el seu univers particular, el seu món de records i d’imatges del Poblenou de la seva infantesa.

Des de la Fundació Ramon Calsina celebrem la inauguració de la rehabilitació del conjunt de la Torre de les Aigües, d’aquest estimat i bell edifici, escenari d’un moment important de la història de la nostra ciutat, i també un dels símbols més entranyables de l’obra de l’artista, nascut al Poblenou (1901-1992).

El Poblenou és  present en gairebé tota l’obra de Calsina, i la Torre de les Aigües apareix com una afirmació, com una identificació amb el lloc on va néixer, amb els seus paisatges i els seus personatges. És el Poblenou de començaments del segle XX, dur i difícil, però d’una extraordinària força. La relació entre Ramon Calsina i el Poblenou és fonda, autèntica, i la seva sensibilitat es va impregnar d’aquell món, de manera que sempre que deixava volar la imaginació retornaven els llocs i els personatges, amb les vivències de la seva infantesa. Són imatges dures i tendres alhora, moltes vegades enigmàtiques i sempre amb un punt d’estimació i d’acostament a la condició humana. Són carrers, fàbriques, paisatges d’aquell barri obrer d’una extraordinària personalitat, com a escenari d’uns personatges i unes històries que sempre sorprenen. I, enmig, la Torre de les Aigües, presidint des de qualsevol angle del quadre o del dibuix, reafirmant amb la seva presència, com una marca, com una altra signatura, la seva identitat de poblenoví.

Aquest lligam entre l’artista i la Torre de les Aigües, i l’estimació incondicional dels poblenovins, es va concretar donant el nom de Ramon Calsina a la plaça on hi ha la Torre, i ara també donant nom a l’Espai Ramon Calsina, a la sala superior de la Casa de les Vàlvules, edifici annex a la Torre.

La Fundació Ramon Calsina vol expressar el seu agraïment a tots aquells que mostren la seva estimació per l’obra i la persona de l’artista, i que amb el seu entusiasme fan possible poder gaudir del seu Art. En especial, però, volem expressar el nostre agraïment als membres de l’Arxiu Històric del Poblenou, especialment al seu president, el Sr. Jordi Fossas; a l’arquitecte encarregat del projecte de rehabilitació,  el Sr Antoni Vilanova Omedes,  i també a l’arquitecte Eduard Simó; a l’empresa Agbar, que ha fet possible aquesta rehabilitació, i  a l’Ajuntament de Barcelona. I, també, a tots els veïns i veïnes i entitats del Poblenou, que fan que continuï viu l’esperit del barri.