Entrevistes
Crítiques

Avel·lí Artís-Gener

"El meu Ramon Calsina"

Pròleg del llibre Ramon Calsina)

Joan Oliver

El Món

26 de novembre de 1982

Ramon Calsina i la pintura “Del nostre temps"

Manifest

Ramon Calsina: un pintor sempre vigent

Joan Perucho

17 de març de 1983

"El mirall"

Ramon Calsina

Avel·lí Artís-Gener

Serra d'Or

Febrer 1984

Amb Ramon Calsina

Aquells que somien i ensenyen a somiar

Doctor Scòpius

22 de maig de 1984

El somni d'en Calsina

7 de juny de 1984

Calsina: acte de justícia

Gerard Vergés

28 d'abril del 1987

Elogi d'un pintor massa poc conegut

Albert Jané

Cavall Fort

Juny de 1987 (num. 598)

El pintor Ramon Calsina

Josep Maria Cadena

La Vanguardia

Ramon Calsina, o el amor hecho sátira

Miquel Alzueta

14 de març de 1990

Ramon Calsina, la línia recta

13 de desembre de 1990

Un llibre a temps

Pilar Rahola

26 de maig de 1991

Ramon Calsina

Pere Calders

13 de desembre de 1992

EL DAVANTAL DE PERE CALDERS

Julian Gállego

ABC

RAMÓN CALSINA, EL IRÓNICO Centro Cultural Conde Duque - Madrid

Llibre

7 de juny de 1984

Calsina: acte de justícia

Si els designis del Senyor són inescrutables, també ho són -almenys per a mi- els mecanismes pels quals un artista triomfa. O no triomfa. Em refereixo al triomf en vida, perquè jo crec que a la llarga sempre hi ha justícia. Arriba un moment -encara que hagi passat un segle- que un pintor que era bo és considerat efectivament bo.

Però és evident que en la valoració de l'art no tan sols compta la qualitat sinó també les circumstàncies de l'època, la moda, la personalitat humana de l'artista, tota una sèrie de factors que influeixen en la visió que d'un pintor, d'un escultor, d'un arquitecte, de qualsevol artista plàstic tenen els seus contemporanis.

No es pot dir que Ramon Calsina hagi estat un pintor "maleït". Ha obtingut premis i pràcticament cada any ha fet una exposició durant més de mig segle. Ha estat present, doncs, en el nostre panorama artístic. Però alguna cosa ha passat perquè només els crítics més exigents, precisament, s'adonessin de la seva importància i perquè el seu nom no s'afegís als de la fama més publicitàriament reconeguda.

No conec personalment aquest pintor que, a vuitanta-tres anys, veu com se li ha organitzat a la sala de Caixa de Barcelona una exposició d'homenatge que és, en la meva modesta opinió, un dels més grans i més sorprenents esdeveniments culturals de l'any. És que el temperament de Calsina no l'ha dut a "promocionar-se"? Possiblement. És que el caràcter de la seva pintura inquietava la gent de criteris més fixats? No m'estranyaria. Enric Jardí insinua que "la mescla de realisme amb fantasia també li ha restat clientela per als seus quadres. El mateix artista ha reconegut que "molts possibles compradors, just en el moment de decidir-se, s'han fet enrera desconcertats per la combinació de components d'una obra que, en el fons, no entenien". I és possible que, a més, no hagi tingut aquella dosi suficient del que en diem "sort". Jardí explica el cas d'aquell visitant d'una de les seves exposicions a Madrid que comparegué a la sala poc abans de la clausura disposat a adquirir una de les teles per les quals havia manifestat el seu entusiasme, i que en el moment de "fer el gest" comprovà, esverat, que pel camí li havien robat la cartera...

Deixem-ho. El que compta, ara, és que encara que sigui una mica tard hem pogut dir a Calsina el mateix que ja ens deien fa temps les seves obres: que és un dels pintors catalans més importants d'aquest segle. Quin ofïci, quina ironia, quin humanisme poètic disfressat pel grotesc hi ha en les seves pintures i els seus dibuixos! Que n'és, de "modern", aquest Calsina de sempre, tants anys fidel a ell mateix!

Potser calia desenlluernar-se dels "ismes" successius per descobrir l'original i permanent solidesa de Calsina. Celebrem que un tel destorbador ens hagi caigut dels ulls.